Suradnja obitelji i vrtića vrlo je važan preduvjet optimalnog razvoja i odgoja djeteta u institucionalnom kontekstu.
Polaskom djeteta u vrtić roditelji i odgojitelji postaju osobe koje se najintenzivnije skrbe o djetetu i njegovoj dobrobiti, te je stoga nužno osigurati kvalitetnu komunikaciju među njima koja omogućuje zajedničko razumijevanje djece koje nitko od njih ne bi mogao ostvariti sam.
Življenje roditelja s djetetom (u obitelji) u usporedbi s življenjem odgajatelja s djetetom (u vrtiću) podloga je posve različitih percepcija djeteta i različitih interpretacija njegova ponašanja.
Polazište:
Iz toga proizlazi:
Drugim riječima:
Ta različitost, ako se o njoj ne razgovara, dovodi do parcijalnog razumijevanja djeteta, što može rezultirati neprimjerenim odgojnim postupcima (s obje strane).
Zato razmjena iskustava i parcijalnih razumijevanja djeteta odgojitelje i roditelje vodi zajedničkom izgrađivanju “šire slike” o djetetu, postizanju zajedničkog, cjelovitog razumijevanja djeteta.
Uzimajući ove činjenice u obzir, partnerstvo odgojitelja i roditelja traži: veliko povjerenje, izuzetnu otvorenost i toleranciju, a prije svega objektivnost i sposobnost za razmjenu informacija.
U tom odnosu glavno i jedino polazište treba biti dijete – dijete treba biti centar našeg razmišljanja, naš putokaz, a njegov razvoj i dobrobit cilj onoga što radimo.
Upravo stoga, stvaranje i održavanje kvalitetne suradnje s roditeljima kao ravnopravnim partnerima smatramo jednim od vodećih zadaća koja će se ostvarivati kroz raznolike mogućnosti i oblike suradnje:
Individualni razgovori provode se tijekom cijele godine s ciljem međusobne razmjene informacija, savjetovanja i informiranja roditelja o individualnom napretku djeteta te osnaživanja roditelja u njihovoj roditeljskoj ulozi.
Članovi stručnog tima provode individualne razgovore s roditeljima novoupisane djece prije početka pedagoške godine (prikupljanje podataka o djetetu i njegovoj obitelji, savjetovanje roditelja o odnosu prema djetetu u doba prilagodbe, dogovor o prvom danu dolaska djeteta u vrtić i rasporedu dolaženja u periodu prilagodbe i sl.).
Individualni razgovori odgojitelj – roditelj dogovaraju se na zahtjev roditelja ili na zahtjev odgojitelja putem obavijesti na roditeljskom kutiću ili usmeno. Provode se tijekom cijele pedagoške godine. Odgojitelji unaprijed izrađuju pripremu za razgovor na temelju zapažanja i dokumentiranja odgojno-obrazovnog procesa.
Tijekom jedne pedagoške godine planiraju se 3 roditeljska sastanka. Vrstu roditeljskog sastanka dogovaraju odgojitelji odgojne skupine uz podršku članova stručnog tima:
Planirano trajanje roditeljskog sastanka je 90 minuta.
Roditeljski kutić je mjesto na kojem pisanom riječi komuniciraju odgojitelji i roditelji.
To je za roditelja neka vrsta „otvorenog prozora“ gdje se roditelja upoznaje i obavještava o dostignućima i osobitostima djece u skupini (djetetov rast i razvoj) te o životu i radu odgojne skupine i vrtića općenito.
Posebna pozornost posvećuje se informiranju roditelja na temelju dokumentacije s ciljem posredovanja različitih segmenata odgojno-obrazovnog procesa.
Razgovori odgojitelja i roditelja prilikom dovođenja i odvođenja djeteta iz vrtića odvijaju se svakodnevno prilikom dolaska i odlaska djeteta iz vrtića:
Kvalitetan suradnički odnos odgojitelja i roditelja ostvaruje se i u uvjetima u kojima je roditeljima omogućeno provođenje vremena sa svojom djecom u odgojnim skupinama, praćenje i djelatno sudjelovanje u neposrednom odgojno-obrazovnom procesu te upoznavanje vlastite djece u drukčijem kontekstu od obiteljskog.
Značaj ovog oblika suradnje s roditeljima velik je ne samo za dijete već i za podržavanje i osnaživanje roditelja u njegovoj roditeljskoj ulozi.
Uključivanje roditelja u rad odgojne skupine dogovara se putem pismenog poziva na roditeljskom kutiću ili usmenim dogovorom s odgojiteljem i provodi se tijekom cijele pedagoške godine.
U najstarijim odgojnim skupinama roditeljima omogućujemo da u suradnji s odgojiteljima organiziraju proslavu rođendana svog djeteta te ga zajedno s njim proslave.
Ovaj oblik suradnje roditelj dogovara usmeno s odgojiteljima.
S ciljem unapređivanja odgojno obrazovnog rada provodi se ispitivanje roditelja putem upitnika i anketa o njihovim stavovima i mišljenjima vezanih uz sadržaje i kvalitetu rada.