Inkluzija kao vrijednost koju naš vrtić promiče podrazumijeva proces u kojem se djeca sa teškoćama u razvoju odgajaju i obrazuju u okruženju sa svojim vršnjacima, to je proces stvaranja osjećaja pripadnosti grupi u kojoj dijete s teškoćama boravi.
Socijalna inkluzija djece s teškoćama u razvoju i njihovih vršnjaka koji nemaju teškoća daje mogućnost svoj djeci da uče, igraju se i žive zajedno, te da se razvijaju u osobe koje razumiju i poštuju jedni druge. Brojna istraživanja ukazuju na to da su socijalne interakcije s vršnjacima osnova za razvoj i socijalizaciju djeteta. Oni doprinose najvišim postignućima djeteta, te njegovom socijalnom i mentalnom razvoju.
Primarni cilj inkluzije nije pomoć djeci s teškoćama da se što bolje integriraju u vrtić ili širu okolinu. Njezin je krajnji smisao dobrobit za čitavo društvo, za čitav odgojno-obrazovni sustav i svu djecu. Ona teži k izgradnji tolerancije, ali i stvarnog uvažavanja individualnih razlika, poštivanja dostojanstva svakog pojedinca te kreiranju međusobne interakcije i društvenih odnosa.
Inkluzija je proces koji zahtijeva pažljivo planiranje, provođenje i praćenje kako bi se postigao uspjeh u radu sa svom djecom pa tako i s posebnim potrebama. U inkluziji ne sudjeluju samo odgojitelji već i drugi stručni suradnici, psiholog, rehabilitator, pedagog, zdravstveni voditelj, logoped, ravnatelj, svi ostali zaposlenici vrtića, pedijatar, roditelji te čitava lokalna zajednica.
Uključivanje djeteta s teškoćama u vrtićku skupinu bez podrške ili resursa može rezultirati nedostatkom djetetovog napretka.
Kad dijete s teškoćama u razvoju krene u redovnu odgojno obrazovnu skupinu, to može utjecati na svu drugu djecu, roditelje, odgojitelje te naravno i na dijete s teškoćom. Kako bi se svi osjećali pripremljenima i predanim procesu inkluzije, potrebno je uzeti u obzir sve izazove koje donosi inkluzija, raspraviti ih te ih imati na umu kod procesa planiranja.
Neke od prednosti inkluzivnog obrazovanja:
Prednosti inkluzivnog obrazovanja za dijete s teškoćama u razvoju:
- Ostvarivanje socijalnih interakcija odnosno druženje s vršnjacima
- Uzori među vršnjacima za razvoj novih vještina i ponašanja
- Aktivnosti na razini dobi djeteta u području gdje je odstupanje uočeno
- Razvoj samopoštovanja i samopouzdanja te stvaranje pozitivne slike o sebi kroz aktivnosti u vrtiću i društvene odnose
Prednosti inkluzivnog obrazovanja za vršnjake u skupini:
- Prilika za učenje o razlikama
- Veće samopoštovanje zbog pomaganja drugima
- Učenje novih socijalnih vještina i interakcije s djecom različitih sposobnosti
- Osjetljivost prema potrebama drugih i bolje razumijevanje različitosti
- Razvoj empatije te razvoj tolerancije
Prednosti inkluzivnog obrazovanja za roditelje djeteta s teškoćama:
- Osjećaj da je njihovo dijete prihvaćeno
- Znaju da njihovo dijete ima jednake uvijete za rast i razvoj kao i ostala djeca
- Saznanje da dijete dobiva nove spoznaje
- Informacije o djetetu u usporedbi s drugom djecom
Prednosti inkluzivnog obrazovanja za roditelje vršnjaka:
- Spoznaja individualnih razlika među djecom i način kako pojedine obitelji žive, rade i uče sa svojom djecom
- Otkrivanje novih putova i načina za međusobnom podrškom