U ovoj pedagoškoj godini 2018./2019. odgojno- obrazovne skupine Pčelice, Leptirići, Jaglaci i Tratinčice pojačano su radile na poticanju senzorne integracije kod djece.
Senzorna integracija je način na koji živčani sustav prima, obrađuje i procesuira informacije koje prima putem osjetila.
Pet je poznatih osjetila (vid, sluh, dodir, miris, okus), koja nam donose informacije iz vanjskog svijeta, a pored njih značajnu ulogu u učenju i doživljavanju imaju “unutarnja” – tjelesna osjetila (vestibularno i proprioceptivno).
Kada govorimo o senzornoj integraciji onda prvenstveno mislimo na stimulaciju taktilnih, vestibularnih i proprioceptivnih osjetila koja se nazivaju i temeljna osjetila, a i njihova integracija zajedno s podražajima iz vanjskog svijeta predstavlja temelj cjelokupnog životnog učenja. Upravo smo na ta tri osjetila bili najviše orijentirani u svakodnevnom radu s djecom.
Aktivnosti za poticanje razvoja taktilnog sustava:
- manipuliranjem predmetima različitih tekstura, oblika, tvrdoće
- loptanje i manipuliranje loptama različitih tekstura i veličina
- modeliranje glinom, igra pijeskom, finim šljunkom, pjenama, različitim vrstama rastresitih materijala
- hodanjem po taktilnim stazama i taktilnim podlogama,
- ležanje na jastucima i prekrivačima punjenim prirodnim materijalima
- igre vodom
- različiti načini likovnog izražavanja ˝Ples pisanja˝, ˝Crtanje pijeskom˝, ˝Bojanje prstićima˝
- masaže, pokretne igre, igre tijelom
- sortiranje predmeta obloženih različitim teksturama
- bazen s lopticama….
Aktivnosti za poticanje vestibularnog sustava:
- ljuljanja na ljuljački, mreži za ljuljanje, užetu, plahti
- vrtnje na vrtuljku, valjku i lijevku za vrtnju, tanjuru za balansiranje
- igre gibanja (uspinjanje i spuštanje toboganom), kotrljanje i valjanje ( na različitim podlogama i uz pomoć različitih tkanina)
- poskakivanjem na masažnim loptama različitih veličina i oblika
- skakanjem s povišenog na podloge različite tvrdoće
- preskakanjem užeta
- zaobilaženjem čunjeva i prepreka u prostoru
- pokretnim igrama (oponašanje hoda životinja)
- provlačenjem kroz tunel
- uvlačenjem u različite kutije, valjke
- igrame s loptama različite težine, oblika, teksture
- igranje u bazenu s lopticama
- vožnja tricikla
- vožnja i vrtnja na skateboardu
Aktivnosti za poticanje proprioceptivnog osjetila
- guranja guralica, kolica opterećenih različitim težinama
- nošenjem otežanih torbi, nosiljki
- natezanjem užeta ili gume
- udaranjem lopti različitih veličina i težina nogom i rukom
- energično stupanje po različitim podlogama
- skakanjem s i na različite visine na mekane ili tvrde podloge
- baratanjem različitim vrstama didaktike i sredstava namijenjene manipulaciji (otvoranje-zatvaranje, umetanje-vađenje, punjenje-pražnjenje, odvijanje-zavijanje, skidanje-stavljanje, sakrivanje-pronalaženje…)
- dodavanje, hvatanje, kotrljanje, bacanje lopti različitih veličina, težina, teksture
- imitativne igre- oponašanje pokreta životinja
- masaže, pokretne igre, igre tijelom, stiskanje lopti različite tvrdoće, pritisci različitog intenziteta