Upis djece u programe predškolskog odgoja i obrazovanja 2024./2025. (poveznica)

„Umjetnost kao terapija: samoizražavanje i posebne potrebe u umjetničkom obrazovanju“

S namjerom približavanja naše ustanove motu Europske unije „Ujedinjeni u različitosti“ te u  svrhu zadovoljavanja sve složenijih potreba djece i obitelji, u DV Slavuj smo, kao cilj Erasmus+ projekta, odabrali jačanje kompetencija odgojitelja u području inkluzivnog odgoja i obrazovanja i multikulturalnosti. U sklopu našeg Erasmus+ akreditiranog projekta odgojiteljice Robertina Mauzer i Martina Ljubej  sudjelovale su na strukturiranom tečaju u Barceloni u Španjolskoj.

Na edukaciji „Umjetnost kao terapija: Samoizražavanje i posebne potrebe u umjetničkom obrazovanju“ u organizaciji Europass Teacher Academy održanoj od 04. – 09. 03. 2024., odgojiteljice su stekle nova iskustva i znanja o tome kako iskoristiti snažnu terapeutsku moć umjetnosti za promicanje empatije i inkluzije svakog djeteta te za osobni i profesionalni razvoj. Na edukaciji su sudjelovali odgojitelji i stručni suradnici iz Estonije, Mađarske, Italije, Finske, Litve,  Reunion-a i Hrvatske.

Kroz šest dana edukacije pod vodstvom trenerice i psihologinje Marine Clouset, sudionici su stekli nove spoznaje o važnosti umjetnosti i kreativnosti u obrazovanju, snažnoj terapeutskoj moći umjetnosti u promicanju dobrote i empatije te o art terapiji u obrazovanju koja promiče mentalni i emocionalni rast osoba s posebnim potrebama i općenito. Sudionici su osvijestili kako koristiti umjetnost kao alat za promicanje integracije među djecom te spoznali važnost integriranja umjetnosti u obrazovanje i važnost izlaganja učenika različitim oblicima umjetničkog izražavanja.

Osnovna teza cijele edukacije bila je : „Stvoriti inkluzivno okruženje za svako dijete, jer ako djeca ne mogu shvatiti na način kako ih učimo, onda mi trebamo podržavati način kako oni shvaćaju“.

Kroz svakodnevne radionice odgojiteljice su osvijestile kako umjetnost uključuje pokušaje i pogreške, potičući otpornost i prilagodljivost kod djece dok uče prihvatiti izazove i ustrajati kroz neuspjehe. Također, osvijestile su i snagu zajednice u učionici te kako umjetnički projekti potiču timski rad i osjećaj pripadnosti unutar skupine stvarajući pozitivno okruženje za učenje koje podržava. Umjetničke aktivnosti, kao što su crtanje, slikanje i kiparstvo, potiču motoričke vještine i koordinaciju,  pomažu u razvoju fine motorike  šaka i koordinacije oko-ruka. Osim toga, umjetnost podržava kognitivne i fizičke vještine, poboljšava mentalno i fizičko blagostanje (pamćenje, pažnju, percepciju, pokret, praksu).

Kroz likovne i kreativne radionice odgojiteljice su osjetile i doživjele koliko umjetnost oslobađa od stresa, odvlači pažnju, daje vašem mozgu odmor od uobičajenih misli.

Stvaranje umjetnosti povećava neurotransmiter dopamina za „dobar osjećaj“ i može smanjiti razinu kortizola, povećava empatiju, toleranciju, osjećaje ljubavi, pozitivno razmišljanje. Umjetnost pomaže u traumi, gdje riječi nisu moguće.

Višestruki su pozitivni učinci korištenja umjetnosti u radu s djecom:

  • umjetnost potiče kreativno razmišljanje – poboljšava vještine rješavanja problema, potiče različito razmišljanje, omogućuje da dođete do vlastitih jedinstvenih rješenja te razvija kritičko razmišljanje
  • umjetnost podiže samopoštovanje i samoučinkovitost, razvija samopouzdanje i autonomiju
  • umjetnost poboljšava cjelokupno ponašanje i smanjuje impulzivnost i uvredljivo ponašanje
  • umjetnost promiče sudjelovanje i društvenu uključenost

Osim sudjelovanja na strukturiranom tečaju, odgojiteljice su imale priliku upoznati i kulturnu baštinu Barcelone te obići neke od najljepših svjetskih atrakcija Barcelone, poput remek djela Antonia Gaudia (Park Guell, Casa Mila, Casa Vincencs,, Casa Batllo, Sagrada Familia), dvorac Montjuic, Gotičku četvrt Barcelone…

Naučeno znanje će odgojiteljice diseminirati u ustanovi i široj društvenoj zajednici, a nove spoznaje prenijeti će i koristiti u radu s djecom.

Robertina Mauzer, odgojitelj mentor, DV Slavuj

Martina Ljubej, odgojiteljica, DV Slavuj

ERASMUS+ MOBILNOST

Brković Petrinjak i Mayer Lovretin

 

Tijekom ožujka odgojiteljice Dječjeg vrtića Slavuj – Ivana Brković Petrinjak i Maja Mayer Lovretin provele su tjedan dana u Barceloni, na mobilnosti u sklopu Erasmus+ projekta.

Sudjelovale su na edukaciji naziva „Svi smo posebni: inkluzija i podrška djeci s posebnim potrebama unutar i izvan ustanove“ koja se održavala na Europass Teacher Academy, unutar manje skupine odgojitelja , učitelja, rehabilitatora i logopeda iz europskih zemalja (Rumunjska, Italija, Latvija, Hrvatska).

Za ovaj tečaj odlučile su se, između ostalog, jer je temom odgovarao Erasmus planu vrtića kao i promicanju inkluzivne kulture. Osnovni cilj tečaja bio je rad na prevenciji socijalne isključenosti kao i pružanje podrške ranjivim skupinama.

Edukacija se sastojala od niza praktičnih aktivnosti te individualnih i grupnih vježbi kojima su odgojiteljice imale priliku dodatno razvijati vlastite kompetencije za svakodnevan rad s djecom s teškoćama, a u svoju buduću praksu uklopiti neke od usvojenih tehnika za jačanje samopouzdanja i grupne povezanosti djece. Na tečaju su korištene vježbe za grupnu povezanost i povjerenje, brainstorming i razne tehnike za  izražavanje putem svih osjetila. Sudionici edukacije ovladali su strategijama uspješne komunikacije kao i pružanju podrške roditeljima djece s teškoćama u razvoju.  Nit vodilja ovog tečaja bila je osvještavanje važnosti stvaranja tolerantnog ozračja u skupini te preveniranje socijalne isključenosti djece.

Mobilnost je koncipirana tako da su sudionici koristili alate i vještine za jačanje vlastitog samopouzdanja i pomicanje vlastitih granica, te su upoznali neke tehnike za opuštanje. Dio edukacije provodio se u vanjskom prostoru izvan akademije, te se odvijao na Katalonskom sveučilištu, u Nacionalnom muzeju Katalonije te Botaničkom vrtu Barcelone.  Sudionici edukacije komunicirali su na engleskom jeziku te su tako jačali vještine izražavanja na stranom jeziku. Odgojiteljice su također izmjenjivale svoja iskustva s ostalim polaznicama, upoznale sudionike edukacije s funkcioniranjem predškolskog sustava u Republici Hrvatskoj te prikazale prezentaciju o Dječjem vrtiću Slavuj (broj upisane djece, odgojno-obrazovne skupine, posebne programe koje vrtić nudi, suradnju s lokalnom zajednicom, e Twinning projekte, zaposlenike) te dobile uvid u odgojno – obrazovne sustave drugih europskih  zemalja. Domaćinu su uručeni pokloni Turističke zajednice Grada Sveta Nedelja. Sudionici tečaja zajedno su obilazili mnogobrojne znamenitosti Barcelone te se i na taj, neformalan način, još više povezali i upoznali. Na kraju edukacije, napravljena je evaluacija te su podijeljene diplome.

Boravkom u Barceloni, katalonskoj prijestolnici, odgojiteljice su posjetile njene šarene četvrti, zadivljujuću arhitekturu i duge pješčane plaže, te kušale ukusnu tradicionalnu hranu. Od mnogih prekrasnih mjesta, osobit dojam ostavljaju djela arhitekta Antonija Gaudija. Iznad svih je svakako Sagrada Familia , bazilika koja je u izgradnji već više od stoljeća. Ovo remek-djelo inspirirano je prirodom i kombinacija je nekoliko arhitektonskih stilova, uključujući Art Nouveau, modernizam i španjolsku kasnu gotiku. Nadalje, tu su Casa Mila, Casa Batllo te park Guell, kojeg krasi ikonički zmaj, a s terase se pruža prekrasan pogled na grad.

Odgojiteljice su posjetile i Muzej Pabla Picassa, slikara začetnika kubizma. Grad je duboko utjecao na umjetnika, godine provedene u Barceloni bile su razdoblje njegoova rasta i u to vrijeme stvorio je brojne skice i slike koristeći Barcelonu kao svoju muzu.

Brdo Montjuic nudi ne samo prekrasne poglede na grad i luku, već se tu nalazi i  Olimpijski stadion, korišten tijekom Olimpijskih igara 1992.

Odgojiteljice su se iz Barcelone vratile prepune dojmova te novih znanja i vještina koje će implementirati u vlastiti svakodnevan rad sa djecom.

ODGOJITELJICE DV SLAVUJ NA MOBILNOSTI U ATENI

Odgojiteljice dječjeg vrtića Slavuj iz Sv. Nedelje, Ana Francetić i Tamara Honomihl, u sklopu Erasmus+ projekta polazile su strukturirani tečaj u Ateni u Grčkoj. Tečaj pod nazivom „Instructional Strategies to Address Diverse Needs of All Students“ održavao se od 18. do 23. ožujka u Europass Academy u Ateni. Na tečaju su sudjelovali obrazovni stručnjaci (profesori, odgojitelji, ravnatelji) iz Estonije, Španjolske, Njemačke i Hrvatske. Kroz šestodnevnu edukaciju pod vodstvom sveučilišnih profesora Dimitrisa Zisimopoulos i Foteini Tsioutsia, odgojiteljice su se upoznale s UDL (Universal design od learning) načinom rada s djecom i učenicima.

Prvog dana tečaja voditeljica Foteini Tsioutsia je ukratko predstavila svoj grad, opisala njegove prednosti i mane, uputila što vrijedi vidjeti u Ateni te podijelila ulaznice koje su predviđene za kulturne aktivnosti tijekom boravka u gradu; ulaznice za Muzej Akropole i Hop on, hop of turu autobusom po Ateni. U nastavku dana svi sudionici predstavili su svoje ustanove i svoj rad. Drugog dana upoznali su se s Universal design of learning i njegovim osnovnim teorijama, kako prilagoditi isto gradivo svim sudionicima obrazovnog sustava. Pokazala je kako uz pomoć ICT alata možemo na razne načine isti sadržaj prezentirati onima koji trebaju više od jednog načina (dijete koje ne razumije hrvatski jezik treba prijevod zadanog teksta). Radeći u malim grupama s učiteljima iz raznih zemalja Europe, svoje nove spoznaje proširivale su think-pair-share metodom koristeći se engleskim jezikom. Kroz zajedničko učenje i razmjenu iskustava s polaznicima iz Španjolske, Estonije i Njemačke upoznale su nove načine pristupa radu s djecom. Trećeg dana strukturiranog tečaja, naš voditelj bio je profesor Dimitris Zisimopoulos koji je uspoređivao UDL metodu rada s ostalim pristupima svim učenicima. Nakon kratke prezentacije teorije sudionici tečaja imali su priliku raspravljati o navedenom, navoditi primjere iz vlastite prakse te zaključke prezentirati svim sudionicima. Četvrtog dana uz UDL metodu prezentirana je i metoda diferencijacije. Zadnjeg dana edukacije sumirane su sve novostečene spoznaje te je održana prezentacija naučenog kroz razne primjere podrške djeci s teškoćama u razvoju.

Uz edukaciju odgojiteljice su imale priliku i upoznati kulturnu baštinu Atene te obići neke od najljepših atrakcija i znamenitosti, poput Akropole, Dionizijevog kazališta, Panathenaic stadiona, Hadrijanovih vrata, hrama boga Zeusa te luke Piraeus. Povratkom u ustanovu, odgojiteljice će stečene spoznaje primijeniti u svom radu, a iskustvo međunarodnog tečaja podijeliti s kolegama u vrtiću i zajednicom.

ISKUSTVO JOB SHADOWINGA - DV SLAVUJ U LAREDU

Ivanka Dmitrovski, mag. praesc. educ., odgojitelj mentor

Mirela Bašić, mag. praesc. educ., odgojitelj mentor

U sklopu akreditiranog Erasmus+ projekta dječjeg vrtića Slavuj iz Svete Nedelje osam odgojiteljica imalo je priliku polaziti strukturirane tečajeve i praćenje rada (job shadowing) diljem Europe. Odgojiteljice Mirela Bašić i Ivanka Dmitrovski su od 15. do 19. travnja 2024. boravile u gradu Laredu na sjeveru Španjolske kako bi, putem praćenja rada odgojitelja i učitelja, stekle nova znanja i iskustva. Škola Pablo Picasso, koju pohađaju djeca od 2 do 12 godina, ugostila je odgojiteljice koje su od prvog trenutka osjećale dobrodošlicu i prihvaćanje od strane domaćina. U ovoj školi, nagrađenoj od španjolske vlade za inovativne metode poučavanja, odgojiteljice su jačale svoje kompetencije i stjecale znanja o načinima i mogućnostima djelovanja ustanove u području inkluzije i multikulturalnosti, a što je ujedno i cilj Erasmus+ projekta naše ustanove.

Kroz pet dana job shadowinga odgojiteljice su imale priliku upoznati odgojitelje i učitelje zaposlene u školi, njihove načine i metode rada te ostvariti interakciju s djecom kroz prisustvovanje neposrednom radu. Prvi dan bio je rezerviran za upoznavanje osoblja škole, prostorno-materijalnog okruženja, načina funkcioniranja vrtićkih skupina i razrednih odjeljenja pod istim krovom, a potom i za stjecanje znanja o španjolskom obrazovnom sustavu kroz razgovore s ravnateljem i učiteljima. Sljedećeg dana odgojiteljice su sudjelovale u neposrednom radu u vrtićkim skupinama uz razmjenu iskustava s odgojiteljicama i pomoćnim odgojiteljicama, a zatim i na radionicama za djecu mlađe dobi koje djeca biraju po vlastitom interesu krećući se slobodno po školi.  U srijedu, 17. 04., odgojiteljice Bašić i Dmitrovski su veći dio vremena provele u suradnji s logopedinjom prateći njen individualni logopedski rad i pristup djeci. Svojim radom odgojiteljice je oduševila i pomoćna odgojiteljica u jasličkoj skupini koja u radu s najmlađima primjenjuje „instalacije“ raznih prirodnih i pedagoški neoblikovanih materijala u svrhu poticanja senzomotoričkog razvoja. Četvrtog dana job shadowing-a organiziran je posjet obližnjoj školi za djecu s težim razvojnim i zdravstvenim teškoćama. Odgojiteljice su se susrele sa suvremenim metodama rada i korištenjem potpomognute tehnologije u radu s djecom s težim oštećenjima te upoznale stručno osoblje koje profesionalno, ali i s velikom predanošću pristupa svakom djetetu. Posljednji dan praćenja rada, odgojiteljice su održale prezentaciju o sebi, našoj ustanovi i državi prisutnim odgojiteljima/učiteljima te s ravnateljem planirale buduću suradnju kroz Erasmus+ i eTwinning projekte. Treba naglasiti i da su odgojiteljice svakoga dana imale priliku upoznati povijesne i kulturne znamenitosti grada Lareda te obližnjih gradova Bilbao, Castro Urdiales i Santander.

Iskustvo job shadowing-a u školi Pablo Picasso premašilo je, u pozitivnom smislu, sva očekivanja odgojiteljica. Velika podrška od strane ravnatelja Samuela Vade tijekom svih etapa mobilnosti, gostoljubivost svih zaposlenika škole na visokoj razini te prijateljsko ozračje u školi samo su dio dojmova stečenih u ovom kratkom vremenu. „Svi smo mi Pablo Picasso“ moto je njihove škole, a upravo taj osjećaj zajedništva i prihvaćenosti bez obzira na različitosti čini ovu školu jedinstvenom. Sitni detalji, crteži na panoima, stihovi na zidovima, teme kreativnih aktivnosti, projekti… sve to odaje dojam kako je svaki član ove škole prihvaćen kao dio velike obitelji, bez obzira s kojeg kontinenta dolazi ili koju poteškoću ima. Upravo postizanju  inkluzivnog i multikulturalnog ozračja teži i naša ustanova, a prvi koraci prema tome su upravo edukacije odgojitelja. U sljedećih nekoliko godina veselimo se ovakvim i sličnim iskustvima stjecanja znanja i vještina putem mobilnosti u europskim zemljama, a osobito stvaranju mreže kontakata sa stručnjacima iz područja odgoja i obrazovanja kroz buduće Erasmus+ i eTwinning projekte.

Naše Erasmus putovanje

Erasmus

Nakon jednog uspješno provedenog Erasmus projekta i nekoliko eTwinning projekata naš vrtić dobitnik je akreditacije za provedbu Erasmus + projekata.

Akreditacija je zamišljena kao članska iskaznica za projekte mobilnosti, te organizacijama (vrtićima) jamči pristup financiranju. Dodjeljuje se za cijelo programsko razdoblje, a to je do 2027. godine.

Dječji vrtić Slavuj je jedan od 5 vrtića koji su ostvarili uvjete za dobivanje akreditacije na područje cijele Hrvatske uz osnovne i srednje škole.

AMPEU ( Agencija za mobilnost i programe EU) je javna ustanova osnovana 2007. godine od strane Vlade RH. Agencija pomaže pretvoriti dobre ideje u uspješne projekte koji mijenjaju društvo na bolje. Erasmus + je najveća platforma Europske unije za obrazovanje i osposobljavanje, mlade i sport. Program nudi niz mogućnosti za unaprijeđenje znanja, vještina i kompetencije pojedinaca, te podizanje kvalitete rada ustanove.

Naša ustanova vodi se načelima Nacionalnog kurikuluma koji su ugrađeni i u naš vrtićki kurikulum. Prihvaćanjem i primjenom ovih načela omogućujemo razvoj vrtića u smjeru kvalitetne zajednice koja uči, u kojoj se prihvaćaju i stvaraju uvjeti za uspješno zadovoljavanje potreba pojedinaca, poštivanje njihovih prava i razvoj njihovih potencijala osobnim tempom.

Europska komisija naglašava važnost visokokvalitetnih usluga ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja u postizanju obrazovne jednakosti i prekidanju začaranog kruga nepovoljnosti i deprivacije (Preporuke Vijeća o visokokvalitetnim sustavima RPOO,2019/C,180/02,189). Raznolikost suvremene obitelji odražava se na njene sve složenije potrebe, a koje uključuju i profesionalnu podršku u pogledu odgoja i učenja djece te postizanja njihove dobrobiti. Kako bismo unaprijedili kvalitetu naše ustanove u području inkluzivnosti i multikulturalnosti i tako stvorili ozračje prihvaćenosti, uvažavanja i jednakopravnosti svih, nužno je prvenstveno jačati kompetencije odgojitelja kao partnera roditeljima u procesu odgoja i učenja djeteta. Smatramo kako bi se stručnim usavršavanjima i istraživanjem prakse europskih zemalja značajno osnažilo odgojiteljske kompetencije, a implementacijom novostečenih spoznaja pozitivno djelovalo na dobrobit djece, njihovih obitelji i zajednice općenito.

Iz svega gore navedenog proizlazi cilj našeg Erasmus + projekta, a to je: jačanje kompetencija odgojitelja u području inkluzivnog odgoja i obrazovanja i multikulturalnosti u svrhu zadovoljavanja sve složenijih potreba djece i obitelji.

Projektom će biti obuhvaćeni odgojno obrazovni djelatnici kroz mobilnosti ili suradnje s inozemnim ustanovama. Korisnicima i prijaviteljima projekta u RH su na raspolaganju bespovratna sredstva koja dodjeljuje Agencija za mobilnost i programe EU. Voditelji i autori projekta su Ivanka Dmitrovski i Mirela Bašić koje su dostupne za još informacija ukoliko će biti potrebno.

Tijekom projekta i provedenih aktivnosti sva stečena znanja i sposobnosti pridonijet će podizanju kvalitete ustanove te unapređenju i i proširenju ponude usluga. Vjerujemo da će, nakon provedbe ovog projekta, naša ustanova napraviti korak dalje u svom razvoju, a ujedno korak bliže motu Europske unije “Ujedinjeni u različitosti”.