Poštovani roditelji, ove vježbe možete provoditi kod kuće i usput se sa svojim mališanima zabaviti. Korisne su, jer, osim na bogaćenje rječnika i razvoj govora, utječu i na razvoj slušne pažnje, mišljena, spoznaje, pamćenja, motorike… Ne zahtijevaju posebnu izradu i pripremu, a svaku od njih možete pojednostaviti ili učiniti izazovnijom ukoliko je to potrebno.
Prepoznavanje i oponašanje zvuka
Djetetu možete puštati različite zvukove životinja, predmeta, vozila… Ono tada treba imenovati što je čulo i glasovno oponašati zvuk koji je čulo (uvijek je zanimljivije u paru, imitirajte životinje zajedno). Zvukovi trebaju biti različitog intenziteta (tiši i glasniji).
Kako bi aktivnost bila zabavnija ubacite i motorički dio, gdje pored oponašanja zvukova, oponašate i kretanje životinje.
Kutija iznenađenja
U kutiju ili neprozirnu vreću stavite različite predmete iz svog kućanstva koji su djetetu poznati. Dijete treba zavući ruku, opipati predmet i opisati riječima (npr. ”To je maleno, hladno, čvrsto, glatko, lagano… To je žličica!”). Uz poticanje izražavanja, odnosno bogaćenja rječnika, ovdje postoji i stimulacija taktilnog osjetilnog sustava. Nakon što je opipalo i opisalo predmet, dijete ga treba izvaditi, imenovati i kratko opisati čemu taj predmet služi (npr. ”Ovo je olovka, njome pišemo…”)
Pokušaj nabrojati…
U ovoj igri od djeteta tražimo da se sjeti određenog broja stvari koje pripadaju pod istu kategoriju (odjeća, obuća, voće, povrće, piće, životinje (šumske, morske, domaće…), namještaj, dani, godišnja doba, zanimanja…). Npr. možete pitati dijete da nabroji 3 stvari koje možemo obući ili 5 vrsta voća. Ovisno o dobi i vještinama djeteta, zadatak možete postepeno činiti složenijim pa tako možete tražiti da se sjeti većeg broja predmeta ili proširite pitanje, npr. ”Sjeti se tri voćke crvene boje.”
Pogodi tko sam?
Ova igra podrazumijeva da osmislite malu, jednostavnu zagonetku tako što ćete opisati zamišljeni pojam (npr. životinju) na način da mu spomenete izgled, funkciju ili neku specifičnost, npr. “Ja sam malena životinja koja voli jesti sir i bježi od mačke… Pogodi tko sam!”. Zadatak, naravno, možete učiniti jednostavnijim ili složenijim, ovisno o dobi vašeg djeteta, npr. ”Ja sam najbrža divlja životinja… Pogodi tko sam!”. Nije važno ako dijete da pogrešan odgovor, ali tada ga dodatnim objašnjenjima navedite na točan. Ovu igru možete igrati i na način da dijete vama zadaje pojam za pogađanje. U početku se ograničite na jednu kategoriju (životinje, biljke, predmeti…).
Točno ili netočno…
Na početku ove igre treba napomenuti djetetu da pažljivo sluša što ćete reći. Može se igrati u paru ili u skupini (više djece). Pravilo je da jedna osoba navodi tvrdnje koje mogu biti točne ili netočne. Dogovorite dvije vrste pokreta, jedan koji dijete treba izvesti kad je tvrdnja točna, a drugi kad nije (npr. pljesak za točnu tvrdnju i odmahivanje prstom za netočnu; lagani skok na točnu tvrdnju, a na netočnu mirovati i slično). Tvrdnje tvorite tako da imenicama dodajete odgovarajuće ili neodgovarajuće radnje (pliva, puzi, gmiže, stoji, skače…).
Npr.:
Riba pliva. (pljesak)
Slon hoda. (pljesak)
Puž skače. (odmahivanje prstom)
Jastuk leti. (odmahivanje prstom)
Avion leti. (pljesak)… Pustite mašti na volju, mogućnosti su široke…
Igra suprotnosti s loptom
Djetetu dodajete loptu izgovarajući jedan pridjev, a ono vam vraća loptu izgovarajući pridjev suprotan vašem. Ukoliko dijete navede pogrešnu suprotnost, recite mu ispravan odgovor i ponovite dodavanje. Kad shvati igru, dijete može vama zadavati riječi na koje trebate odgovoriti. Primjeri suprotnosti: crno – bijelo, hrapavo – glatko, veliko – malo, visoko – nisko, široko – usko, prljavo – čisto, skupo – jeftino, vruće – hladno, mokro – suho, bogato – siromašno, lijepo – ružno, duboko – plitko itd. Mlađoj djeci možete uz pridjev izgovarati i imenice (npr. vrući čaj – hladni čaj, duboka voda – plitka voda, široka ulica – uska ulica itd.).
Obojane riječi
U svakom krugu odaberemo jednu boju. Dijete udara loptom o pod i izgovara sve čega se sjeti, a da je zadane boje. Cilj je nabrojati što više riječi. Npr. žuta boja: limun, banana, sunce, mačak…
Riječi na zajednički prvi glas (slovo)
Prethodna igra loptom također se može igrati na zadani glas (slovo) umjesto boje. Dakle odaberete početni glas (slovo) i dijete treba udarajući loptom nabrojati što više riječi koje njime počinju.
Priredila: Jelena Mustafić, prof. logoped